Oct 26, 2007

Duyung sasar kutipan tiket RM10 juta

Oleh ABD. AZIZ ITAR

Utusan Malaysia, 26thOctober2007


Para pelakon filem Duyung dengan watak masing-masing.

GRAND Brilliance Sdn. Bhd., (GBSB) mensasarkan kutipan tiket RM10 juta bagi filem terbaru terbitannya bersama KRU Films Sdn. Bhd., berjudul Duyung yang akan ditayangkan pada tahun depan.

Ia merupakan jumlah kutipan tiket paling tinggi pernah disasarkan oleh penerbit tempatan memandangkan setakat ini filem Melayu paling laris, berjudul Jangan Pandang Belakang pun cuma mampu mengaut kutipan tiket RM7 juta.

Pengurus Besar GBSB, Ahmad Puad Onah, optimis Duyung mampu membuat kutipan tiket yang disasarkan kerana adanya kerjasama daripada banyak pihak termasuklah syarikat telekomunikasi DiGi selaku penaja utamanya.

“Kami akan memasarkan dan mempromosikan filem ini secara besar-besaran. Bajet sebanyak RM500,000 akan digunakan untuk tujuan promosi dan road show seluruh negara.

“Kami akan membeli iklan-iklan di akhbar, majalah, radio, televisyen termasuklah di papan-papan iklan gergasi.

“DiGi juga sudah bersetuju untuk mengeluarkan belanja RM1.5 juta untuk mempromosikan filem ini,” katanya ketika ditemui selepas pelancaran Duyung di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Jelas Ahmad Puad, Duyung tidak menghadapi masalah untuk memikat hati para penonton kerana ia merupakan sebuah filem yang sesuai untuk tontonan seisi keluarga.

Apatah lagi katanya, sebelum ini filem-filem GBSB dan KRU Films Sdn. Bhd., telah berjaya menarik perhatian segenap lapisan masyarakat di negara ini dengan kutipan tiket lebih RM5 juta.

“Sasaran RM10 juta tidak mustahil kerana sebelum ini pun filem terbitan GBSB seperti Senario pernah mencecah kutipan tiket RM6 juta. Begitu juga dengan filem Cicak-Man terbitan KRU Films Sdn. Bhd., yang berjaya mencecah kutipan tiket sebanyak RM5 juta.

Tidak mustahil

“Bukan itu sahaja, kalau boleh kami juga mahu mensasarkan Duyung ditonton oleh sejuta orang.

“Perkara itu tidak mustahil kerana saya difahamkan ada filem-filem Hollywood yang ditayangkan di negara ini ditonton oleh lebih sejuta penonton,” ujarnya lagi.

Penerbit Eksekutif Duyung, Norman Abdul Halim pula berkata, beliau yakin filem usahasama GBSB dan KRU Films dengan kerjasama Line Clear Motion Pictures itu mampu memikat hati para penonton kerana mengetengahkan genre fantasi romantik komedi.

Malah, Norman yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Kumpulan KRU berharap, Duyung juga akan menjadi ikon kepada anak-anak gadis di negara ini.

“Ini kerana, kalau filem pertama kami, Cicak-Man menjadi ikon kepada kanak-kanak di negara ini, kami harap Duyung pula akan menjadi ikon kepada kalangan gadis-gadis kita.

“Duyung bukan setakat sebuah filem berbentuk hiburan semata-mata tetapi ia banyak menyelitkan tentang pentingnya menjaga kebersihan alam sekitar dan hidupan liar,” katanya.

Duyung yang diarahkan oleh Prof. Madya A. Razak Mohaideen menjalani penggambarannya di Pulau Sipadan, Semporna, Sabah, selama 22 hari pada bulan Mei yang lalu.

Filem yang menelan kos sekitar RM1.5 juta ini mengambil masa penerbitan selama lima bulan termasuk proses pasca produksi, suntingan kesan khas, imej janaan komputer (CGI) dan adunan.

Tambah Norman, Duyung juga akan diperkuatkan dengan lagu-lagu runut bunyi berjudul Aspalela nyanyian Saiful Apek, Hampir Ke Situ (Mendua) dan Yahoo (nyanyian semua pelakon).

“Paling mengejutkan kami apabila lagu Aspalela berjaya berada di tangga nombor satu Carta Radio Era baru-baru ini biarpun filem ini belum ditayangkan kepada umum,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu ialah Ketua Pemasaran Segmen Serantau DiGi, Mohd. Faisal Abd. Shukor serta para pelakon Duyung.

Duyung mengisahkan tentang Jimmy (lakonan Saiful Apek), yang berkawan dengan big foot bernama Orix (Yasin Senario).

Jimmy yang amat mencintai alam sekitar percaya, seekor duyung (Maya Karin) akan muncul di kampungnya.

Pada masa yang sama Jimmy menaruh hati terhadap Aspalela (Yasmin Hani) tetapi sayangnya dia mendapat tentangan daripada Kordi (Awie Wings) yang sering mempersenda-sendakannya.

my sweet escape @ 12:43 PM


KRU SINGAPORE
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
KRU Singapore has been established since January 2006. Business involves
1)Film & CD Distribution
2)Publication
3)Talent Management
4)Exclusive Agent Booking for Artistes

THE LINKS

KRU
Adam
Imran Ajmain
Aliff Aziz
Hady Mirza
Taufik Batisah
Merbuk Platoon

MOVIE LINKS

CicakMan
Duyung

JUKEBOX




SHOUT OUT



PREVIOUS POST
Tamara Blaszensky in CicakMan 2
Adam 2 is out in stores now!!Track Listings1) Joge...
Mukhsin in Singapore
test2


HISTORY
March 2007
May 2007
August 2007
October 2007
January 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008


It's all about glory.
Designer/Layout Phyllis
Brushes 1 2
Image host Imageshack